måndag 28 april 2008

Andra leveransen från Australian Wine Club

Efter lite leverans-strul så kom då till slut min andra låda prenumerationsviner från Australian Wine Club. Den innehöll två flaskor vardera av följande viner:

Keith Tulloch Merlot, 2004, Lower Hunter Valley, Australien
Sileni Pinot Noir, 2007, Hawkes Bay, Nya Zeeland
La Pompadour, 2005, Corbieres, Frankrike
Domaine Magellan Vielles Vignes, 2005, Vin de Pays Des Cotes De Thongue, Frankrike
Altitude 420, 2005, Vinsobres, Frankrike
Carreduenas, 2006, Cigales, Spanien

Förutom vinerna så får man även en liten folder med ett faktablad om varje vin. På baksidan av dessa finns även ett passande recept till respektive vin. En trevlig detalj som skänker lite mervärde. Eftersom vinerna levererades i eftermiddags kan jag inte göra några kvalitetsutlåtanden ännu, men jag återkommer när de börjar avsmakas. Spontant kan jag känna att urvalet med hela tre viner från södra Frankrike är lite för enahanda, även om kvalitetsutvecklingen går framåt med stormsteg i just dessa områden nu. Personligen är jag mest nyfiken på Sileni och Keith Tulloch. Dessutom passar kanske Pinot Noir och Merlot lite bättre under den ljusa årstiden, än de tyngre Syrah-Grenache blandningarna från Sydfrankrike. De sparar vi till höstens viltgrytor istället.

Inga kommentarer: