tisdag 22 april 2008

Vintips - Halvflaskor

Jag har en hylla nere i min vinkällarskrubb avsatt för halvflaskor. De är ypperliga att ha till hands när man bara är sugen på ett glas var, eller när man spontant vill fira något. Det ger också en chans att prova lite finare viner till en lägre kostnad än om man måste investera i en normal 75 cl.

På min halvflaskshylla ligger just nu Marqués de Arienzo Reserva. Detta är en mycket pålitlig röd Rioja som passar till de flesta kötträtter. Halvflaskan går på 49 kr och man får betala 94 kr för helflaskan.

Jag har också en halvflaska Tommasi Amarone della Valpolicella Classico liggande på lut. Amarone, från området Valpolicella norr om den italienska staden Verona, är ett av mina absoluta favorit-viner, och Tommasi är en av de bästa producenterna där, men priset är tyvärr därefter. Därför är det bra med en halvflaska som kostar 138 kr, istället för att punga ut med hela 259 kr för helflaskan.

Sist men inte minst så är det alltid en god idé med några halvflaskor champagne på den där hyllan. Då kan man spontant unna sig lite vardagslyx, när det finns något lämpligt att fira. En av favoriterna, som jag köper på halvflaska på Frankfurts flygplats för 11 € är Gosset Brut Excellence. Gosset ligger i den lilla Grand Cru-byn Aÿ, och de har producerat vin där sedan 1584. Det gör Gosset till Champagnes äldsta vinhus. De gör en mycket välbalanserad champagne, där alla de tre tillåtna druvsorterna utnyttjas. Cuvéen Brut Excellence innehåller 42% Chardonnay, 45% Pinot Noir och 13% Pinot Meunier. Den finns att beställa på Systembolaget i specialsortimentet för 349 kr för en helflaska, men håll utkik efter den i taxfree-hyllorna när ni är ute och reser istället. Mycket billigare, och då kan man som sagt satsa på några halvflaskor. www.champagne-gosset.com

Inga kommentarer: