lördag 12 april 2008

Tre riktigt bra vinböcker

Om man som jag gillar vin, så är det faktiskt riktigt trevligt att läsa om vin också. Dessutom lär man sig ett och annat. Under årens lopp har jag samlat på mig en hel del vinlitteratur, men mina tre svenska favoriter är:

En värld av vin, redigerad av Mikael Mölstad och Bengt Frithiofsson
Detta är inget man sträckläser, men boken är ett suveränt geografiskt uppslagsverk över intressanta vinproducenter runt hela världen. En ovärderlig referens helt enkelt. Man kan också köpa en CD-version av bokmaterialet, men jag föredrar att bläddra på riktigt.

Vinets magi, av Bengt-Göran Kronstam, med foto av Claes Löfgren
Kronstam är till vardags vinskribent på DN, och en av Sveriges främsta vinjournalister. I Vinets magi får varje större vinland ett eget kapitel, sprängfyllt med information, men mycket behagligt skrivet. Här är det lätt att sträckläsa. Varje kapitel avslutas med ett antal typiska recept från varje land. En mycket trevlig kombination.

Kombinera mat och vin, av Jens Dolk, recept av Liselotte Forslin
Ytterligare en bok med både mycket vinkunskap, och fina matrecept. Jens Dolk skriver om vin i Svenska Dagbladet. I denna bok följer kapiteluppdelningen druvor istället för länder. Efter utförliga beskrivningar av varje druva följer handfasta tips om hur man bäst kombinerar druvans egenskaper med lämplig mat. 

Trevlig läsning!

Inga kommentarer: