söndag 4 maj 2008

Vintips - Rosé-viner

Rosé-viner tillhör normalt inte mina favoriter, men frun i huset är ganska förtjust i dem, så det blir en flaska då och då, främst under sommarhalvåret. När majsolen tittade fram i helgen önskades det alltså rosé, så jag fick kila ner i källaren och inventera förrådet. Det enda jag fann var en 2006 La Combe D´Or, från Tavel, inköpt under förra årets säsong.

Tavel är en kommun i södra Rhone-dalen där många anser att världens bästa rosé-viner produceras. De är helt torra och ganska fylliga. Priserna är tyvärr lite höga, jag fick ge 125 kr för flaskan ovan. Denna prisnivå drivs framför allt av en stark inhemsk efterfrågan i Frankrike.

Det finns fortfarande några flaskor kvar av La Combe D´Or på Systembolaget, men är man sugen på rosé från Tavel skulle jag hellre prova 2007 Domaine Lafond Roc-Epine för 119 kr, en nyhet i majsläppet som har fått goda recensioner. Vill man inte lägga så mycket pengar på rosé-vin så är spanska Gran Feudo Rosado för 59 kr ett både gott och mer prisvärt alternativ.

Inga kommentarer: