onsdag 2 juli 2008

Tyskland - en vit fläck på min vinkarta

Trots min passion för vin, så måste jag tyvärr erkänna att Tyskland är en tämligen vit fläck på min vinkarta. Det kan bero på att jag oftare dricker rött än vitt, och att jag normalt föredrar torra viner, men ändå, jag tror att jag har missat något. Till råga på allt så reser jag till Frankfurt-området i jobbet nästan varje månad, men det har inte blivit en endaste utflykt till de omkringliggande vinbergen ännu. Det är ju egentligen skandalöst.

Den här veckan flög jag riktigt billigt med Ryan Air. Då landar man en bra bit utanför Frankfurt, och får sätta sig i en hyrbil för att komma dit man skall. Det innebar dock att jag fick se många av de underbart vackra vinkullarna i Nahe, Rheinhessen och Rheingau på närmare håll. På vägen tillbaka till flygplatsen hade jag dessutom god tid på mig, så jag vek av från autobahn i Bingen, och tog mig fram till Rhens strand. Där på andra sidan floden, för dagen i glittrande solsken, ligger den berömda vinbyn Rudesheim. Jag har sällan skådat ett vackrare läge för vinodling, med de branta sydsluttningarna som klättrar direkt upp från floden. Området heter Rheingau, med berömda egendomar som Schloss Johannisberg, Schloss Vollrads och Kloster Eberbach, kända främst för sina högklassiga syrliga Riesling-viner. Det var nära att jag hoppade på färjan över floden, men då hade jag garanterat missat flyget. Men nästa gång skall den vita fläcken på vinkartan börja fyllas i........

Inga kommentarer: