torsdag 17 juli 2008

Vintage Port från 1970

Portvin är ju allmänt ansett som ett av de mer lagringsdugliga vinerna som finns. 20-30 år för en bra årgångsport skall inte vara några som helst problem. Nu kan jag meddela att det går alldeles utmärkt efter 38 år också. Jag hade nämligen glädjen att få korka upp en riktigt dammig flaska från 1970, hemma hos goda vänner i Göteborg i veckan.

Färgen var ljust brun, med en rejäl fällning förstås, så försiktig dekantering krävdes. Sedan kunde man njuta av en hel godispåse av doft och smak: choklad, russin, plommon och lite nötter. Det enda riktiga åldertecknet var faktiskt färgen. Det var ett perfekt komplement till ostbrickan, eller det kanske snarare var osten som kompletterade vinet.

Tyvärr vet jag väldigt lite om själva vinet, men det finns en festlig historia bakom detta. Min vän har en portugisisk affärsbekant, som även äger en liten familjevingård i Douro-dalen, där det givetvis produceras portvin. Varje år tar denne man en liten del av årgångsvinet och sätter specialetiketter på, för att ge bort som julpresenter i sin andra affärsverksamhet. Det var så min vän kom över sin flaska, en liten julklappsmuta helt enkelt. Specialetiketten är dock helt värdelös för den som vill veta mer om vinet. Ett fånigt vikingaskepp & årgången på framsidan, och sedan en reklamtext på portugisiska på baksidan, men inte ett ord i övrigt om vinets ursprung. Lite frustrerande för en vin-nörd, men riktigt gott var det i alla fall.

Inga kommentarer: