torsdag 24 juli 2008

Vintips - Gustave Lorentz Gewurtztraminer Reserve

Till sommarens traditioner hör minst ett besök på en skånsk marknad. Då vi redan missat Kivik fick det i år bli Maria Magdalena marknad på hemmaplan i Åhus. På dessa marknader säljs det mycket skit, men ett säkert kort är att söka upp Borgeby Kryddgårds stånd. De har alltid spännande kryddblandningar till bra priser. Jag fick bl.a. med mig en påse chili och vitlök som inspirerade mig till ett kryddstark middag bestående av vitlöksräkor och pasta. Räkorna marineras helt enkelt i kryddblandningen, utrörd i en deciliter olivolja, och sedan fräser man upp det hela i pannan, och häller över nykokt pasta. Busenkelt och fantastiskt gott!

Men för att komma till saken, till detta krävs det ju också ett gott vin. Gewurtztraminer från Alsace har länge tillhört mina favoriter bland de vita vinerna, och de anses passa bra till kryddstark mat. Därför plockade jag fram en 2005 Gustave Lorentz Gewurtztraminer Reserve och det fungerade utmärkt. Stor blommig doft, ganska fyllig smak med lite honungssötma och en angenäm grapefruktton i eftersmaken. Ett vitt vin helt i min smak. Det finns på Systemet för 89 kr.

Inga kommentarer: