söndag 24 augusti 2008

Två gånger Libanon

Min tidigare erfarenhet av libanesiska viner inskränkte sig till ett katastrofalt möte med Chateau Musar. Jag hade köpt en flaska på Systemet, för vad jag då ansåg vara ganska dyra pengar. Efter ett par år i källare så var det dags att avnjuta vinet till en god middag, med gäster. Då visade det sig att just min flaska var gravt korkskadad, och vinet totalt odrickbart. Inte roligt, men då är det tur att det finns några andra flaskor att tillgå i källarskrubben.

I veckan var det så dags för min andra libanesiska vinupplevelse. Jag spontanköpte två flaskor på det välsorterade bolaget i Sickla, då det alltid är kul att botanisera bland nya viner. Det blev en flaska 2006 Massaya Classic, och en flaska 2006 Chateau Ksara Reserve de Couvent. Vi började med Massaya Classic, till lite fläskfie i pepparsås. Tyvärr var upplevelsen nästan lika dålig som det tidigare nämnda korkskadade Chateau Musar. Stickigt, obalanserat, lite bittert, med en oangenäm besk eftersmak. Efter ett halvt glas förpassades flaskan till såsvin, i bästa fall. Det blir inga återköp där. Istället övergick vi snabbt till Reserve de Couvent, från Chateau Ksara. Det var genast mycket bättre. Här var smakerna i mer balans och harmoni. Ekfatstoner, lite björnbär och också här en lite kärv eftersmak, men betydligt mera angenäm än hos grannen Massaya. Reserve de Couvent kostar 86 kr, 6 kr mer än Massaya, men det är väl investerade 6 kr.

Inga kommentarer: