torsdag 7 augusti 2008

Vintips - Tignanello

För ett par år sedan var jag på en konferens i Toscana. Vi inkvarterades i familjen Antinoris turistanläggning Fonte de Medici, med en ljuvlig utsikt över den vingård där druvorna som senare förvandlas till Tignanello växer. Det var ett ypperligt val av härbärge som jag varmt kan rekommendera om ni vill bo i hjärtat av Toscana, på ett litet hotell, nästan med bed & breakfast-känsla.

Men åter till Tignanello! Detta vin, tillsammans med Sassicaia, är ju ursprunget till hela den kategori viner som numera brukar kallas Super-Tuscans. Tignanello har producerats av firman Antinori sedan 1971. Sangiovese-druvan som normalt förknippas med viner från Toscana, har här förstärkts med en kraftinjektion av Cabernet Sauvignon. Det ger ett mycket lagringsdugligt vin med både fruktighet och strävhet. Det innebär också att vinet formellt klassas som ett enkelt Vino da Tavola, eftersom inblandningen av Cabernet Sauvignon inte är tillåten i Toscana för de högre kvalitetsklassificeringarna DOC och DOCG.

Jag drack ett glas Tignanello till middagen som serverades på Fonte de Medici för ett par år sedan, och det gav verkligen mersmak. Tyvärr hade de inga flaskor till försäljning där och då, vilket var bra för plånboken, men inte för kvaliteten på vinkällaren där hemma. När jag så besökte Rom för ett par månader sedan så stod en flaska Tignanello i taxfree-butiken och väntade på mig. Jag blev nästan 60 euro fattigare, vilket är mycket pengar för Vino da Tavola, men eftersom jag faktiskt sett platsen där druvorna växer, så kunde jag inte motstå denna investering. Min Tignanello är av årgång 2005, så den skall vila tryggt i källarskrubben i många år ännu, innan det är dags att dra ur korken.

www.antinori.it

2 kommentarer:

Björn sa...

Jag vill inte solka glädjen över att stoppa en flaska Tignanello i källaren, men priset för Antinoris kultsupertoscanare är bäst här hemma i Svedala. På bolaget kostar nollfemman 399kr och så gjorde även nollfyran.

Gott kommer det i alla händelser alldeles säkert att vara.

Putte sa...

Tack för kommentaren Björn. Jag hade faktiskt redan själv insett min fadäs vad avser inköpspriset. Det positiva är ju att 399 kr nu nästan känns billigt, efter att ha betalat 60 euro. Det kanske blir en flaska till i källaren, men denna gången från vår kära monopol-leverantör.