onsdag 13 augusti 2008

WineSnob - mjukvara till iPhone

Jag har alltid gillat Apples produkter, och det finns redan både Mac-datorer och iPods här hemma. Det innebär att jag också lustat efter en iPhone alltsedan den släpptes i USA. Därför är det väl ingen större överraskning att jag var en av de första entusiastiska köparna när Telia äntligen kunde erbjuda denna godbit på svensk marknad.

Nu har jag hunnit leka med den nya maskinen i några dagar, och hittills har den väl motsvarat mina höga förväntningar. I lekandet ingår också att botanisera bland de special-applikationer som går att inhandla via iTunes. Igår stötte jag på en liten mjukvara som kallas WineSnob, som för den modesta summan 22 kr omgående laddades ner.

WineSnob tillhandahåller en enkel databas för att lagra vininformation, och framförallt tillhörande provsmakningsnoteringar. Den är lätt att arbeta med, och det finns ganska heltäckande drop-down menyer för t.ex. vinländer och druvsorter. Förutom databasen finns det även lite allmän, matnyttig information om druvor, mat och vin kombinationer och lite vinterminology. Allt är på engelska, och väldigt amerikanskt. T.ex. listas alla vinpriser man lägger in automatiskt med ett stort dollartecken framför. Om man har överseende med dessa detaljer så verkar det faktiskt vara en ganska kul och praktiskt liten applikation för den vinintresserade iPhone-användaren, en kundkategori som jag definitivt räknar mig till. 

 

Inga kommentarer: