fredag 5 september 2008

Rheingau på två timmar

Den här veckan var det åter dags för ett kort visit, å tjänstens vägnar, till Frankfurt-området. Jag hade hyrbil för att kunna transportera mig från den avlägsna flygplatsen Hahn, som nyttjas av Ryan Air. Jag hade räknat ut att om mitt möte slutade på utsatt tid så hade jag ungefär två timmars marginal innan det var dags att bege sig tillbaka till flygplatsen. Det borde alltså finnas tid för en snabb vinexkursion till närbelägna Rheingau.

Jag råkade nämna mina planer att besöka Rudesheim för mina tyska kollegor. De avrådde mig genast, då Rudesheim i deras ögon bara var en dyr turistfälla. Jag hade dock målet inställt på Georg Breuers Vinoteque, mitt i byn, så deras råd avskräckte mig inte. Väl framme i Rudesheim måste jag dock ge dem delvis rätt. Det är en mycket pittoresk by, men det var länge sedan jag såg så många kitschiga souvenirbutiker på ett och samma ställe. 

På Grabenstasse 8 fann jag dock Georg Breuer, och då var genast souvenirbutikerna bortglömda. Jag steg in i en trevlig liten vinbutik med en disk för provsmakning. Förutom Georg Breuers egen produktion så säljs också ett urval viner från andra producenter. Tyvärr var tidpunkten för mitt besök inte optimal. Denna helg har Georg Breuer öppet hus för att presentera nya årgången, ett evenemang som jag missade med bara tre dagar. Detta innebar också att hyllorna i butiken gapade ganska tomma. Samtliga vingårdsbetecknade viner och Terra Montosa var tyvärr slutsålda. Eftersom det var torr riesling som stod på programmet, så innebar detta att jag var hänvisad till de s.k. Estate-vinerna från Rudesheim och Rauenthal. Det är en kvalitetsnivå ett snäpp högre än den Riesling Sauvage som saluförs på Systemet.

Jag började med att prova 2007 Rudesheim Estate Riesling. Kraftiga syror förstås, mineraltoner, men också fin frukt med lite persika. Ett mycket ungt vin som säkert blir ännu bättre efter ett par år i källaren. Sedan var det dags för 2007 Rauenthal Estate Riesling. Här var syrorna ännu mer framträdande, och ett tydligt inslag av citrus ovanpå det. Det kändes nästan som att bita i en mogen citron, inte oangenämt förvisso, men ganska överväldigande. Detta är definitivt ett vin som behöver lugna ner sig i källaren några år. Vi avslutade med en 2006 Rudesheim Riesling trocken. Detta var faktiskt min favorit av de tre. Det extra året på flaska hade definitivt skänkt lite mer harmoni till vinet. Jag gick därifrån med fyra flaskor, mer fick tyvärr inte plats i resväskan, men det kändes som bra köp. Dessa viner kostar inte mer än 10 euro flaskan, så högst överkomliga souvenirer från Rheingau.

Inga kommentarer: