söndag 2 november 2008

Kvarterskrog i Paris - Au Petit Theatre

Sista kvällen i Paris ville jag hitta en riktig fransk kvarterskrog med en bra vinlista. Jag behövde inte gå långt. Exakt ett kvarter från hotellet, i hörnet mot Marche St. Honore, ligger den lilla restaurangen "Au Petit Theatre". Sonen och jag stiger in kl. 19, och vi är då de första gästerna, men lokalen fylls snabbt på. Både dekoration och meny går i grisens tecken, och paradrätten är grisfötter tillagade på traditionellt vis. 

Dessa undvek jag dock, och måltiden inleddes istället med chevre-ost och färska fikon, inbakad i filodeg och smaksatt med honung. Detta ljuvliga paket låg på en bädd av blandat grönt och rostade pinjenötter. Verkligen en start helt i min smak. Huvudrätten blev kyckling i härligt krämig murkelsås. Även detta var en riktig fullträff. Det är svårt med seriös vinprovning i en 8-årings sällskap, men jag hittade en trevlig halvflaska Cru Beaujolais. Det var 2006 Domaine de Thulon Regnie från familjen Jambon. Serverad lite lätt kyld lyckades den hjälpligt tämja både chevre och kyckling. Röd frukt i fin balans, i en lätt och okomplicerad stil, utan att bli mesigt. Seriös Beaujolais är underskattad, och vällagad fransk mat är svårt att slå. Även sonen blev nöjd när en stor skål glass dök upp till efterrätten. 

Inga kommentarer: