fredag 14 november 2008

Vintips - Amerika igen


I veckan blev det jobb-byte, och lite uppståndelse kring det, så tyvärr alldeles för lite tid till vindrickande och vinbloggande. Jag hoppas ta igen det under helgen. Vi börjar med lite amerikanskt. Efter att ha bott flera år "over there" så har jag lärt mig att uppskatta den amerikanska stilen, men fruktiga, publikfriande, pang-på-rödbetan viner. Kanske inte alltid så sofistikerade och nyanserade, men härligt lättillgängliga och perfekta en fredagkväll, när man bara vill slappa framför Idol med barnen. Här kommer två bra exempel:

2005 Sin Zin från Alexander Valley Vineyards motsvarar alla krav på en bra Zinfandel. Härligt fruktig doft, utan att bli syltig. Smaken full av röda bär, med lite avslutande pepprighet. Hög alkoholhalt, men den är väl maskerad av all frukt. Precis vad vi behövde en fredagkväll. Flaskan är inköpt i Detroit för knappa 20 dollar.

Den andra amerikanska favoriten som vi nyligen druckit är 2005 Gordon Brothers Merlot. Nu har vi lämnat Kalifornien, och befinner oss längre norrut, i Columbia Valley, Washington State. Också detta ett mycket lättillgängligt och trevligt vin, men här stöter man på lite plommon och blåbär i doft och smak. Bra balans och tanniner som ger en stabil ryggrad åt vinet. Även detta är inköpt i USA för runt 20 dollar. Jag önskar att jag hade fler flaskor i källaren.




Inga kommentarer: