söndag 30 november 2008

Vintips - Banyuls


I ett bortglömt hörn av Frankrike, visserligen vid Medelhavet, men vid foten av Pyreneerna, nära spanska gränsen, ligger den sömniga lilla byn Banyuls-sur-Mer. Jag var på besök här under en tågluff genom Frankrike för cirka 20 år sedan. Det är en sällsynt vacker plats, med en liten badstrand mitt i byn. När man ligger där och plaskar i vattnet ser man sandstrand, palmer och sedan bergen som tornar upp sig där byn slutar.

Kring den här byn görs också det söta röda starkvinet Banyuls. Jag fick faktiskt med mig en flaska som souvenir från tågluffen, som så småningom konsumerades med välbehag, men jag har inte druckit det sedan dess. De behagliga minnena från byn levde dock kvar, så jag nappade direkt då Systembolaget i våras släppte 2002 Berta-Maillol Banyuls som en tillfällig nyhet, på halvlitersflaska. Vinet görs huvudsakligen av Grenache-druvan, och det har en lite bränd, oxiderad ton. Annars dominerar plommon och nötter. Ett mycket smakrikt och lite annorlunda dessertvin som jag varmt kan rekommendera. Ett återbesök i Banyuls-sur-Mer skulle inte vara fel det heller.

Inga kommentarer: