torsdag 25 december 2008

Vintips - J. Lohr Seven Oaks


På plats här i USA fortsätter vi att återuppleva gamla favoriter. Igår var det dags för 2006 J. Lohr Seven Oaks. Detta är en Cabernet Sauvignon från Paso Robles. Jag drack faktiskt det här vinet första gången redan 1993. Jag hade då bjudit hem en kollega från USA på middag, till vår lilla tvåa i Göteborg. Han hade med sig en flaska J. Lohr som gåva. Det visade sig att Jerry Lohr, som grundade, och fortfarande driver denna ganska stora vinproducent, är min kollegas farbror. Nu 15 år senare är min gamle kollega en av mina bästa vänner, och Seven Oaks håller fortfarande måttet.

Vi dricker denna Cabernet Sauvignon till amerikansk hämtpizza. Vi orkar inte laga mat i den lilla lägenheten, med tre hungriga barn i hasorna. Dessutom måste vi ju kraftsamla inför julaftonens julbord. Vinet är dock ett utmärkt pizza-vin, med ett överflöd av smakrik frukt, här finns både körsbär och blåbär i mängder, plus en försvarlig dos vanilj. Detta balanseras av ganska seriösa tanniner, och det finns också en angenäm kärnbitterhet i eftersmaken. Är man ute efter en smakrik och publikfriande amerikansk Cab, så levererar alltid J. Lohr Seven Oaks. Jag måste nog få med mig några flaskor hem, om inte annat för gamla minnens skull.

Inga kommentarer: