onsdag 31 december 2008

Vintips - Luzon Verde


Även i USA kan man hitta annat än amerikanska viner, så det blev faktiskt spanskt idag. Jag stötte på 2006 Luzon Verde i den lokala vinbutiken. Det kommer från det mindre kända distriktet Jumilla, strax söder om Alicante, och är gjort av ekologiskt odlade druvor. Förra årgången av detta vin fanns faktiskt som en tillfällig nyhet på Systemet för något år sedan, men nu tror jag tyvärr att lagren är slut. Goda Spanska Viner importerade då, och det är bara att hoppas att det kommer tillbaka, för detta är ett riktigt trevligt vardagsvin. Ungt, fruktigt, smakrikt, lättillgängligt utan att bli mesigt, och med en härligt kryddig eftersmak.

Dagen har för övrigt spenderats på en dagsutflykt till Key West. En riktig party-stad, och full av turister som redan verkade ha startat nyårsfirandet. Jag vallfärdade till baren Sloppy Joe's, där en av mina husgudar, Ernest Hemingway, brukade hänga när det begav sig. Jag tror dock att "Papa" ägnade sig åt starkare drycker än vin på den tiden. Nu kan jag säga: Been there, done that, got the t-shirt! 

Inga kommentarer: