lördag 17 januari 2009

Vintips - Domaine de Rochepertuis


Nu när vi är inne i 2009 känns det relevant att göra en liten inventering av de 90-talsflaskor som ligger i källaren, för att se vad som kan tänkas vara drickmoget nu. Jag hittar då 1997 Domaine de Rochepertuis från Cornas in norra Rhone-dalen. Vinerna från denna AOC brukar vara riktigt lagringsdugliga, men det kan ändå vara dags för ett smakprov efter 12 år. Den här flaskan är inhandlad på Heathrows flygplats för ett antal år sedan, då den klassiska vinhandlaren Berry Bros & Rudd ännu hade en trevlig liten filial på Terminal 3. Jag tror tyvärr inte att den finns kvar, utan idag får man åka in till St James i London och handla i den ursprungliga butiken istället.

Cornas är en ganska liten, och ibland bortglömd appellation som ligger på den västra Rhone-stranden, söder om St Joseph. De är kända för att göra lite egensinniga, rustika viner som kräver tålamod. Jag kommer väl ihåg när jag först stötte på Cornas. Det var i en vinbutik i Helsingör. Jag var väl bara drygt 20 år gammal och mina jämnåriga kamrater bar ut flak med elefant-öl, medan jag botaniserade bland vinerna. En flaska Cornas fångade mitt intresse, och jag tog den till kassan för att betala. Vinhandlaren spände då blicken i mig och frågade: "Vet du vad du köper? Det här vinet går inte att dricka nu. Det kräver minst 10 års lagring." Det låter bra svarade jag, och betalade glatt. Sedan räckte väl tålamodet bara i fem år tror jag, men det var början på vinsamlandet.

Domaine de Rochepertuis görs av firman Jean Lionnet, och det är deras prestige-cuvee. Trots åren i flaska är färgen fortfarande djupt röd. Doften ger lite tobak och tjära. I munnen kommer intensiv men torr frukt, främst svarta vinbär, uppbackat av en pepprig kryddighet och rejäla tanniner. Jag hade aldrig kunnat gissa att detta var ett 12 år gammalt vin. Förvisso gott idag men jag behöver inte ha någon brådska att dricka upp den kvarvarande flaskan. Till detta åt vi en härligt mör hjortfile, med rotfruktspytt, gräddstuvade kantareller och en rödvinssås spetsad med svartvinbärsgele. Det blev riktigt gott, och vinmatchningen fungerade utmärkt.

Inga kommentarer: