fredag 20 februari 2009

Tack gode Gud för Bourgogne


Den här veckan har utan konkurrens varit den mest intensiva i hela mitt yrkesverksamma liv, och då kanske ni kan gissa vilket bilföretag jag jobbar för. När man kommer hem efter oerhört tunga och långa arbetsdagar, vill man bara stupa i säng, men nu är det fredag, och jag tänker unna mig lite god Bourgogne först.

Vi korkar upp 2000 Pommard Premier Cru Les Bertins från Domaine Chantal Lescure. Flaskan inhandlades på plats under senaste resan till regionen. Producenten ligger lättillgängligt mitt i byn Nuits-Saint-Georges, och är väl värd ett besök. Premier Cru-läget Les Bertins är väl inte det mest välkända i Pommard. Det ligger nära gränsen mot Volnay, och Chantal Lescure äger två hektar där, planterade med ganska gamla vinstockar. 

Färgen är mörk för att vara Bourgogne. Doften ger härliga mörka bär, mest björnbär och lite blåbär också. I munnen är vinet förvånansvärt fylligt med fortfarande strama tanniner. Lite kryddighet kommer ovanpå frukten, och helheten tilltalar mig mycket. Detta är riktigt bra, och hade ändå lätt klarat ytterligare några år i källaren. 

Tack gode Gud för bra Bourgogne. Nu är jag redo för nya utmaningar igen. En liten företagsrekonstruktion är väl inga problem.

Inga kommentarer: