fredag 6 februari 2009

Vintips - Marques de Arienzo


Det var ett tag sedan det stod Rioja på bordet, men i vår fortsatta strävan att inventera och i många fall konsumera 90-talsvinerna i källaren, så dök 1996 Marques de Arienzo Gran Reserva upp. Detta är en Rioja som håller på traditionerna, dvs. 100% Tempranillo som har fått tillbringa åtskillig tid på ekfat. Trots åldern finns det ganska mycket syra kvar att balansera vaniljsmakerna från eken. Torkad frukt i munnen och pulvriga tanniner. En mycket typisk välgjord Rioja som definitivt är värd sina 145 kr på Systemet. Jag tror att det är årgång 1998 som erbjuds nu.

Maten som ledsagade vinet, eller vice versa, var något så enkelt som lövbiff med het mexikansk grönsaksröra. Snabbt, busenkelt och mycket gott. Med andra ord, precis det som efterfrågas från köket en fredagkväll. Den mexikanska röran består av hackad lök och vitlök som fräses upp i lite olja. Sedan rör man bara ner krossade tomater, majs, tärnad avocado och smakar av med salt, peppar och tabasco. Smaklig spis!  

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Ville bara tipsa om ett jättegott rött vin som jag kom över när jag var i Napa Valley Kalifornien förra året. Det heter Midsummer Cellars Cabernet Sauvignon 2005 och har precis kommit in på systembolaget därav min glädje. Det är beställningsvara (75241) och ligger på 329 kr, men helt klart värt priset. Har fått flera fina utmärkelser i USA har jag sett. Tack för en trevlig blogg! Med vänlig hälsning malin

Putte sa...

Hej Malin!

Tack för tipset. Jag har hyfsad koll på California Cabs, men det här var en nyhet för mig. Låter spännande. Den svenska midsommarstången på deras hemsida är snygg också.