söndag 8 mars 2009

Vinfynd - Alamos Seleccion


De senaste månaderna har jag hållt nere på inköpen och försökt skapa lite nytt utrymme i källarskrubben istället. Det innebar att jag hoppade över nyhetssläppet i februari helt och hållet. Nu i mars kunde jag dock inte hålla mig längre, utan det blev några små inköp. Ett av dessa var 2007 Alamos Seleccion Vintner's Blend. Här var jag i första hand vägledd av Jack Jakobsson som recenserar nyhetssläppen för BKWine. Han utropade Alamos till fyndvin för 95 kr, så då blir man ju lite nyfiken.

Bakom vinvarumärket Alamos står Nicolas Catena, en av Argentinas mest framgångsrika vinentreprenörer. Han är dessutom ekonomiprofessor. Hela den fascinerande familjehistorien bakom Bodega Catena Zapata står att läsa om på hemsidan. De säljer fyra varumärken i olika prisklasser. Alamos är den billigaste, sedan kommer Catena, Catena Alta och slutligen Catena Zapata. Viner från de tre första serierna går att få tag på via Systembolaget.

Alamos Seleccion Vintner's Blend består av 40% Malbec, 20% Merlot, 20% Cabernet Sauvignon och 20% Syrah från vinodlingar på hög höjd i Mendoza. Färgen är ungdomligt blåröd, och doften mycket fruktig, med en dominans av plommon. I munnen får man mera plommon, lite blåbär, men också vanilj, en antydan till lakrits och gott om unga tanniner. Det är mycket smakligt nu till en grillad köttbit, men jag tror att det kan bli ännu bättre om man låter det vila några år till. Jag håller definitivt med Jack om att detta är ett fynd. 

Inga kommentarer: