lördag 2 maj 2009

Vin-nyheter i maj


I morse stod jag faktiskt i kö utanför dörrarna till det lokala Systembolaget kl. 10, och det hör inte direkt till vanligheterna. Det var kombinationen av att släppet denna gång inträffar på en lördag, och ett antal intressanta flaskor som man vill lägga vantarna på, som drog mig dit. Jag var långt ifrån ensam, så jag trodde att det skulle bli trångt framför nyhetshyllan, men alla andra i kön verkade ha ärende till öl och sprit-avdelningarna, eller vara primärt inriktade på vininköp i fyrkantiga kartonger med kran, så jag behövde inte trängas.

Detta blev dagens byte:

1994 Meulenhof Erdner Treppchen Riesling Auslese, 129 kr  - Mogen halvtorr mosel till ett mycket bra pris.
1995 Karl Erbes Ürziger Würzgarten Riesling Auslese, 176 kr - Ytterligare ett guldkorn från Mosel
2006 Cistus Reserva, 119 kr - Intressant portugis från Douro-dalen

Jag beställde också en flaska Lupa Moscato d'Asti för 119 kr. Det tas bara in 360 flaskor i hela Sverige, och de flesta verkade ha hamnat på Regeringsgatan, men några gick också att avropa från centrallagret i Örebro. Tur för mig, för detta vin blir perfekt till sommarens jordgubbar.

Inga kommentarer: