onsdag 30 september 2009

Köpa vin på Ritz Carlton

Även i tider av bilkris och finanskris så finns det företag som lyckas hålla näsan över vattenytan och fortfarande satsar framåt. Därför befinner jag mig nu på stor global chefskonferens i Wolfsburg. Vi är inhysta på ett mycket ståndsmässigt Ritz Carlton, som ligger närmaste granne med världens största bilfabrik. Det är en fascinerande kontrast mellan det hypermoderna hotellet och den tunga industrimiljön från 1938, komplett med ett stort kolkraftverk, mitt i blickfånget från hotellfönstret.

Men jag lovar att även detta inlägg kommer att handla om vin, inte bilar eller tysk arkitektur. På hotellet har man nämligen en liten boutique för souvenirer, men där går det även att köpa vin. Marknadsföringen är ganska sofistikerad. På varje hotellrum finns en liten skylt som upplyser om att hotellrestaurangens sommelier har valt ut två viner som varmt rekommenderas till hotellets gäster. Till saken hör att restaurangen har tre Michelin-stjärnor, och sommeliern, Jürg Giesel, blev utnämnd till Tysklands främsta 2007, så det finns lite auktoritet bakom rekommendationen. Vinerna går givetvis att avnjuta i restaurangen, men man kan även köpa dem i en speciell presentförpackning i souvenirbutiken. Givetvis gick jag på marknadsföringen direkt.

Paketet innehöll 2007 Weinhof Scheu Weissburgunder Trocken från Pfalz och 2006 Eberbach-Shäfer Lemberger Trocken från Württenberg. Nya spännande viner till ett rimligt pris direkt i hotell-lobbyn, vem kan motstå det.

Jag är lite lockad att också skriva om provkörningen av Lamborghini Gallardo och diverse andra supersportbilar på provbanan utanför Wolfsburg, men den här bloggen handlar ju om vin, inte bilar, eller hur.

Inga kommentarer: