söndag 29 november 2009

Kalkonmiddag med Pinot Noir


Idag har jag tillbringat större delen av dagen i köket, för att tillaga en riktig Thanksgiving Dinner, enligt amerikansk tradition. Thanksgiving-helgdagen var egentligen i torsdags, men då jobbade vi alla här hemma i Sverige, så det fick bli söndagsmiddag istället. Släkten bjöds in, och vi kunde åtminstone räkna till tre barn runt bordet med amerikanska pass, och ytterligare två fäder som nog gärna skulle vilja ha det.

Kalkonen vägde 7,4 kg, och krävde drygt tre timmar i ugnen. Jag öste flitigt med smält smör, spetsat med lite soya för att hålla den saftig. Sedan krävs det ett antal viktiga tillbehör såsom: cranberry-sås, corn bread, potatismos och förstås kalkonfyllningen. Den tillagades förr inuti kalkonen, men numera är det lättare att fräsa ihop den vid sidan om. Dagens variant innehöll blandfärs, bacon, scharlottenlök, vitlök, kycklingbuljong, majs, russin och massor av brödkrutonger. Om jag får säga det själv så blev det riktigt gott, och jag tyckte att det var skön avkoppling att stå i köket och pyssla hela dagen i lugn och ro.

Nåväl, till denna mat krävs också vin. Pinot Noir brukar gå bra ihop med fågel, och nu skall det vara amerikanskt rakt igenom, så vi beger oss raka spåret till Oregon. Första flaskan blir 2007 Montinore Estate Pinot Noir, från Willamette Valley. Doften ger lite inbjudande jordgubbar, men i munnen blir det något av en besvikelse. Syran är lite för hög för min smak, och de veka tanninerna lite bittra. Frukten, som nu mest består av omogna jordgubbar, orkar inte hålla emot. Flaskan inhandlades på Union Square Wines på Manhattan för ett knappt år sedan, och kostade 23 dollar. Jag hade helt klart förväntat mig mer av detta vin.

Nästa vin är inhandlat på betydligt närmare håll, men kommer också från Oregon. 2007 Kings Ridge Pinot Noir var med i Systembolagets oktobersläpp, och kostar 149 kr. Detta var definitivt ett snäpp bättre. Här bjuds man på hallontoner istället för jordgubbar, och syran är betydligt bättre balanserad. Vinet är medelfylligt med en viss kryddighet, och tanninerna håller sig snällt i bakgrunden. Detta kan jag definitivt tänka mig att inhandla igen, och det matchade den stora fågeln väl.

Inga kommentarer: