tisdag 17 november 2009

Vinlagring på Grappe

Idag har jag slagit till och blivit medlem i Grappe. För er som inte känner till detta etablissemang så är det en vinkällarklubb där man hyr in sig, primärt för att lagra vin. Den startades, och ägs fortfarande, av Carl-Jan Granqvist, numera antagligen mer känd från Let's Dance, än för sina eminenta vinkunskaper. Klubben har utmärkta lokaler på Grevgatan, ett stenkast från Strandvägen, med andra ord i ett av Stockholms finaste kvarter.

Förutom en rejäl stålbur att låsa in sina viner i, får man också tillgång till klubbrummet, där det brukar serveras en dignande ostbuffé, medan man kan provsmaka några utvalda flaskor från stålburen. Det är definitivt ett underbart ställe för en vinentusiast, men med viss varning för förekomsten av en del vinsnobbar också.

Den gode Carl-Jan är ganska bra på att ta betalt för sina lagringsutrymmen, men jag har löst det så att jag delar en bur med en god vän. Vi kan nu stuva in ca. 80 flaskor var, som förvaras enligt alla konstens regler både vad avser temperatur och luftfuktighet, och dessutom är de ordentligt försäkrade. Det känns som en ganska bra lösning. Nu kommer diverse Bordeaux, Bourgogne, Chateauneuf du Pape, Barolo m.m. som kräver rejäl lagring att flyttas till Grappe, medan andra flaskor för mer närliggande konsumtion kommer att ligga kvar i källarskrubben här hemma.

2 kommentarer:

Red Scream sa...

Ja men det är väl en bra lösning! Har själv funderat på Grappe men så dök det upp ett bra förråd på betryggande avstånd från Stockholm: 1 h 45 min... Bra motmedel mot att kl 0200 en fredagskväll komma på att "vore det inte kul att se hur Bolly -96:orna utvecklar sig?"

Putte sa...

Red Scream! Just den risken existerar inte i mitt hushåll ännu, men jag förstår hur du menar. Grappe är nog ungefär 40 minuter bort för mig, så de värsta spontaninfallen skall nog kunna undvikas framöver.