söndag 10 januari 2010

Att lagra eller dricka nu.....

Jag gillar att lagra de viner som jag köper. Dels är det väl samlaren i mig som vaknar till liv, och jag känner en verklig tillfredsställelse över den lilla kollektionen som jag har nere i källarskrubben. Dels så gillar jag helt enkelt att dricka lite mognare viner. Jag köper kontinuerligt sådant som verkar intressant, och har det dessutom lagringspotential så åker det direkt ner i källaren, för att glömmas några år. Därför kommer det mesta av konsumtionen numera från källarlagret snarare än direktinköp.

Samtidigt inser jag ju att de flesta viner som görs idag går alldeles utmärkt att dricka unga. Kanske är jag alldeles för försiktig med korkskruven. Min normala referensram är att en 2006:a fortfarande känns väldigt ung, en 2004:a kanske kan gå an, men helst ska en flaska ha minst 8-10 år på nacken innan korken dras. Idag surfade jag runt lite på Wine Spectators innehållsrika sida (där man tyvärr måste betala för mycket av det intressanta innehållet), och fann då deras synnerligen ambitiösa årgångstabell. Det är kanske den jag skall ha fasttejpad på väggen nere i källaren, så att jag vågar plocka upp lite nyare fynd för ett möte med korkskruven. Årgång 2007 i södra Frankrike producerade ju fantastiska viner som går utmärkta att njuta redan nu. Jag kanske t.o.m. skulle våga dra korken ur en 2006:a från Bourgogne? Bordeaux 2005 någon? Be brave! Go for it!

Inga kommentarer: