söndag 21 februari 2010

Vintips: Stellekaya Hercules

I helgen blev det ytterligare en släktmiddag, med fint besök från Skåne, Göteborg och Täby. Vi var mer eller mindre insnöade under dagen, så det kändes bra med ett välfyllt kylskåp och en hyfsad källarskrubb med vin. Jag serverade en lite kryddstark kycklingwok, och till detta plockade jag fram en sydafrikanare, 2006 Stellekaya Hercules. Jag dricker sällan vin från Sydafrika, men Stellekaya är en producent som finns med i Austalian Wine Clubs utbud, och jag har druckit ett av deras viner tidigare, vilket gav mersmak. Hercules har en intressant druvblandning nämligen 49% Sangiovese, 30% Merlot och 21% Cabernet Sauvignon.

Doften är något blyg, men man får plommon och lite lädertoner i näsan. I munnen blir det mera frukt och plommonen får sällskap av några mörka bär. Tanninerna är mjuka, och detta får betecknas som ett behagligt och lättdrucket vin. Jag önskar att jag hade några fler flaskor på lur i källaren.

Inga kommentarer: