onsdag 31 mars 2010

Raventós igen!

Nu har vi hunnit prova två av vinerna jag fick med mig hem från Spanien och Raventós i Blanc. Först ut var det röda 2005 Isabel Negra, ett Penedes-vin som består av 50% Merlot och 50% Cabernet Sauvignon. Doften överraskar med lite multnande löv och mosade körsbär. Smaken fortsätter med friska körsbär, uppbackade av bra tanniner. Detta är ett utmärkt matvin, och en mycket trevlig bekantskap. Jag borde köpt fler flaskor, men det är svårt att släpa med för mycket på flyget.

Det andra vinet från Raventós heter 2007 Silencis, och är ett vitt vin gjort på den lokala druvan Xarello. Detta är en druva som ofta ingår som en komponent i cava, men jag har aldrig förut druckit ett vin gjort på 100% Xarello. Färgen är halmgul, och doften ger mest citrustoner. I munnen smakar det som en blandning av syrlig grapefrukt och det lite beska från en grön paprika. Det är en intressant ny upplevelse, men inget jag kommer att springa benen av mig för att få tag på igen.

Inga kommentarer: