söndag 28 mars 2010

Teatergrillen

I veckan hade jag tillfälle till lite representation efter ett styrelsemöte, och vi hamnade på Teatergrillen, som brukar vara ett säkert kort, både vad gäller miljö, mat och dryck. Kändisfaktorn är också mycket hög. Från vårt hörnbord hade jag uppsikt över en melodifestivalartist, en minister, tillika partiledare och en välkänd chefredaktör, i samspråk med en ännu kändare journalist, författare och numera också agent (eller var det spion).

Till förrätt valde jag mycket välsmakande rökta pilgrimsmusslor. Varmrättsvalet föll sedan på den eviga favoriten Biff Rydberg. Här blev jag dock lite besviken. Vissa av köttbitarna var mycket röda, trots att jag beställt medium, och det var ingen riktig sting i såsen. Nej den bästa Biff Rydberg i Stockholm får man fortfarande på Prinsen, några kvarter bort.

Tyvärr var jag bilförare denna kväll, så vinkonsumtionen inskränkte sig till att smutta på ett halvt glas till varmrätten. Vinlistan på Teatergrillen är mycket duglig, och sträcker sig från vardagsviner till La Tache för 14 000 kr. Jag fastnade i vanlig ordning på Bourgogne-sidan. Mitt förstaval där, en Chambolle Musigny, var tyvärr slut, så det fick istället bli 2005 Bruno Clair Vosne Romanée Les Champs Perdrix. Denna vingård ligger faktiskt alldeles ovanför La Tache, men upplevelsen var nog många mil därifrån. Doften gav lovande röda bär, men sedan levererade vinet inte riktigt när jag väl smakade. Syrorna var höga och lite kantiga, och frukten var för gles för att hänga med i svängarna. Den här kvällens behållning var nog mer kändisskvaller än mat- och vinupplevelse tyvärr.

Inga kommentarer: