lördag 20 mars 2010

Vinshopping i Barcelona

Igår eftermiddag hade jag ett par timmar att disponera fritt i Barcelona innan det var dags att bege sig till flygplatsen för hemfärd. En kamrat som bor i staden sedan länge hade tipsat mig om stadsdelen Born, och kvarteren runt kyrkan St:a Maria del Mar. Mycket riktigt, där fann jag några trånga gator som huserade både trevliga vinbarer och små vinbutiker. Jag smet in på ett ställe med det fransk-klingande namnet, "La Carte des Vins" där utbudet såg intressant ut. Det är ju inte så många flaskor som man får plats med i packningen, men jag kom i alla fall ut med ett smakprov vardera från Priorat, Ribera del Duero och Rioja.

Det var 2004 Allende (Rioja), 2006 Atalayas de Golban (Ribera del Duero) och 2007 Les Terrasses (Priorat). Jag visste egentligen inte så mycket om vinerna i butiken, utan gick mest på magkänsla. Nu har jag gjort en gnutta research på nätet, och vet lite mera. Finca Allende är en ny modern Rioja-producent, och detta vin sägs ha fått 92 poäng av självaste Parker. Atalayas görs av Miguel Sanchez som tydligen också åtnjuter ett gott rykte. Slutligen Les Terrasses som är Alvaro Palacios instegsvin, men denna man gör också L'Ermita som lär vara Spaniens just nu dyraste vin, så kvalitet bör finnas där. Nu får vi snart se om smaklökarna godkänner magens val. Jag återkommer med recensioner.

På Barcelonas flygplats hittade jag sedan ytterligare en mycket välsorterad vinbutik, som hette Cal Pere. De hade nästan bara spanska viner, med ett särskilt bra sortiment från de närbelägna distrikten Penedes och Priorat. Priserna var dock lite högre ute på flygplatsen än i butiken inne i stan.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Les Terasses är inget vidare, då är tex Finca El Puig betydligt bättre/Lars

Putte sa...

Hej Lars! Tack för feedback. Tror du den blir bättre med några år i källaren? Finca el Puig är ju annars ett mycket bra tips.