lördag 8 maj 2010

Nya vinböcker


Böcker om vin kan man knappast ha för många av. Eftersom vi planerar att tillbringa några veckor i Languedoc i sommar så har boken om området, som kom ut 2007, stått på inköpslistan en tid. När jag ändå var i farten på Adlibris så inhandlade jag även "Ett vin blir till" av Britt & Per Karlsson.

"Languedoc - Möten med viner och vinodlare i franska Södern" har inte mindre än fyra medförfattare: Anders Levander, Bengt Rydén samt Britt & Per Karlsson från BKWine. Efter en övergripande inledning om historia, geografi, druvor och vinframställning, så ägnas huvuddelen av boken åt beskrivningar av individuella vingårdar och vinmakare. På så sätt blir den en utmärkt vinturistguide för besökare i området. Jag läser den med stort nöje, och har redan lagt upp en plan för alla besök jag måste hinna med i sommar. Det blir nog enklast att parkera familjen på en strand vid Medelhavet, så kan jag sno runt bland vinrankorna lite längre inåt landet.

"Ett vin blir till" kan närmast beskrivas som en översiktlig lärobok i vinframställning. Den är indelad i avsnitten I Vingården och I Vinkällaren. Det är kanske inte den typen av bok som man sträckläser för sitt höga nöjes skull, men för den seriöst vinintresserade finns det massor av matnyttiga kunskaper att inhämta här. Det finns många ytliga vinböcker, så det är härligt med någon som vågar bli lite mera teknisk och gå på djupet, och jag lär mig åtminstone mycket nytt. I sista kapitlet finns en sympatisk listning av alla vinmakare/vingårdar som förekommer som exempel i boken. Den är också rikt illustrerad med fina fotografier av Per Karlsson. Jag tycker det är en mycket bra bok, men det krävs nog ett brinnande intresse för att riktigt fängslas av alla teknikaliteter i vinframställningen.

Inga kommentarer: