torsdag 6 maj 2010

Porsche-viner

Nu kan jag lägga ytterligare en trevlig bil-lansering till handlingarna. Jag har nämligen spenderat två innehållsrika dagar i Leipzig, på Porsches fabrik, för lanseringen av nya Porsche Cayenne. Lanseringsprogrammet följde det gängse formatet, med mycket provkörning, en del intressanta dragningar av tyska bilingenjörer, och givetvis några middagar med tillhörande viner.

Det röda som serverades var en riktigt trevlig argentinare från Mendoza, 2007 Pulenta Gran Corte. Man fick generöst med mörk frukt, medelfyllighet och ganska mjuka tanniner. Detta är en Cabernet Sauvignon-dominerad blend som produceras i ganska små kvantiteter av bröderna Pulenta.

På den vita sidan fanns det två vinerna att fördjupa sig i, och här hade våra värdar inte gått över Atlanten, utan tvärtom hållit sig i närområdet runt Leipzig. Dag 1 så fick vi avnjuta 2009 Höhnstedter Kelterberg Grauburgunder Spätlese trocken. Höhnstedt är en liten by nordöst om Leipzig, och den tillhör det föga kända vindistriktet Saale-Unstrut, som också är Tysklands nordligaste. Vi befinner oss nu i det forna Östtyskland, och just vintillverkning var kanske inte den mest prioriterade verksamheten under kommunist-åren, men nu börjar dessa vingårdar, många med mycket gamla anor, att blomma upp igen. Grauburgunder är ju det tyska namnet för Pinot Gris, och man får en trevlig blommighet i doften, lite päron i smaken och med en gnutta restsötma i bakgrunden. Detta fungerar utmärkt som aperitif-vin.

Dag 2 serverades ett vin från Sachsen, det andra vindistriktet i det forna Östtyskland. Producenten heter Schloss Proschwitz, belägen vid floden Elbe, alldeles utanför den berömda porslinsstaden Meissen. Jag var övertygad om att jag hade Riesling i glaset efter den första sniffen, men på flaskan stod det 2009 Schloss Proschwitz Scheurebe Kabinett trocken. Jag hade aldrig stött på druvan Scheurebe förut, så det krävdes lite efterforskningar. Nu har jag lärt mig att Scheurebe skapades 1916 av Dr. Georg Scheu, då han korsade Riesling troligen med vildväxande vinrankor. Vinet jag hade i glaset hade definitivt en hel del Riesling-karaktär, med tydliga grapefrukttoner, men lite lägre syra och mineraler än en riktigt krispig Rheingau-riesling. Jag tyckte om vinet, och det är alltid spännande med nya bekantskaper: Porsche Cayenne turbo både i terräng och på racing-bana och Scheurebe till middagen! Life is good!

Inga kommentarer: