onsdag 14 juli 2010

Åter hos Michel Prunier & Fille


Ett av de trevligaste besöken hos en vinproducent som jag upplevt skedde hos Michel Prunier med familj i byn Auxey-Duresses för några år sedan. Därför var det dit vi först styrde kosan efter utcheckning från hotellet i Beaune. Efter att ha passerat mer namnkunniga byar som Pommard, Volnay & Meursault, så kommer man till Auxey-Duresses, och mitt i byn håller Michel Prunier till. Vi var ganska tidiga och hade inte hunnit boka in besöket, så när jag knackade på så var bara madame Prunier på plats, och hon var dessutom barnvakt åt barnbarnet, som sov. Vi kom överens om att jag skulle återkomma om en halvtimme, så skulle det vara fler familjemedlemmar ansluta som kunde erbjuda vinprovning och försäljning.

På denna halvtimme lyckades vi klämma in ett spontanbesök i Meursault som refereras i nästa inlägg. Väl tillbaka hos familjen Prunier fick vi komma ner i den lilla källaren under köket och smaka på allt som såg intressant ut. Min vana trogen så koncentrerade jag mig på de röda vinerna, och provade i tur och ordning Hautes Cotes de Beaune, Auxey-Duresses Village, Auxey-Duresses 1:er Cru och Auxey-Duresses Clos du Val 1:er Cru. Allt smakade bra, och det personliga mottagandet och gästfriheten gör åtminstone mig extra köpsugen. Det blev två blandade lådor med godsaker från denna sympatiska kvalitetsproducent. När vi packade in lådorna i bilen kom dessutom vår värdinna springande med en bonusflaska i avskedsgåva. Hit kommer jag definitivt tillbaka.

Inga kommentarer: