måndag 12 juli 2010

Corton Grand Cru i Beaune

Efter ytterligare några timmars körning på behagligt tomma franska autoroute anländer vi under sen-eftermiddagen till Beaune. Detta blir mitt fjärde besök i bourgognevinernas Mecca, så nu börjar man känna sig lite hemmastadd. Jag ville genast ge mig av på upptäcksfärd i gränderna, men familjen krävde ett svalkande dopp i hotell-poolen först. Det var faktiskt inte så dumt i den drygt 30-gradiga hettan.

Det innebar dock att det mesta hade hunnit stänga när vi promenerade innanför ringmuren. Patriarches souvenirbutik mitt emot Hotel Dieu är dock pålitlig, med öppettider fram till kl 19 även på en söndag. Där smet jag in och hittade ett par intressanta Beaune Premier Cru som får följa med hem.

Middagen intogs på restaurang Grillandines uteservering, där det faktiskt var nästan för varmt, trots skugga. Det blev en klassisk bourgogne-meny med escargots, coq au vin och en avslutande ostbricka. Efter ett glas rosé som aperitif slog vi på stort och beställde in en 1996 Louis Latour Corton Grand Cru till maten. Genast dukades de fina vinglasen fram. Doften är ljuvlig. Näsan möter härliga hallon, uppbackat av lite lätt multnande höstlöv. I munnen fortsätter den röda frukten att dominera. Syror och tanniner har smält samman i en mjuk balans som smeker gommen. Avslutningen bjuder på en lite jordig beska som ger ytterligare karaktär åt vinet, och matchar maten väl. Det är helt enkelt ett stort vin som lever upp till förväntningarna. Vive la France!

Inga kommentarer: