onsdag 14 juli 2010

Delagrange i Meursault

Med en halvtimme till övers körde vi från Auxey-Duresses till den lite större och mer välkända grannbyn Meursault, fem minuter bort. Jag hade egentligen siktet inställt på Chateau de Meursault där jag varit förut. De har mycket fina viner, men det är också dyrt och lite snobbigt. Helt enkelt ett ställe där man nästan behöver vifta med kreditkortet för att komma in.

Mitt i Meursault körde vi istället förbi en stor inbjudande gårdsplan som hör till Caves Delagrange. Det var bara att ta en snabb vänstersväng och parkera. Här möttes vi av Philippe Delagrange själv, som genast började korka upp flaskor för låta oss provsmaka. Vi fick en trevlig pratstund över några goda Volnay och Meursault-viner. Han berättade stolt att familjen hade varit vinodlare här sedan revolutionen, dvs 1789. Nu skötte han det mesta av ruljangsen, men fadern, Bernard, var också fortfarande aktiv i verksamheten.

Jag fastnade för två Volnay premier cru, 2000 Clos du Village och 2007 Taillepieds. Vi fick också med oss några flaskor vitt, nämligen 2008 Meursault. Det är inte särskilt svårt att slå ihjäl en halvtimme i de här trakterna. Till Caves Delagrange återvänder jag gärna också.

Inga kommentarer: