onsdag 28 juli 2010

Domaine Alain Chabanon

Idag klämde vi nog in den här resans sista vingårdsbesök, men vi hade sparat något av det bästa till sist. Vi körde upp till den lilla byn Lagamas, alldeles söder om Montpeyroux, där Alain Chabanon håller till. De tar bara emot besök på onsdag respektive lördag förmiddag, men det var ingen rusning direkt, och vi hade hela provningsrummet för oss själva. Vi fick tyvärr inte träffa Alain själv, men en ung och mycket entusiastisk medarbetare tog emot oss. Det gällde bara att vänja sig vid hans kraftiga sydfranska accent.

Vi började provsmakningen med 2008 Le Petit Merle Aux Alouettes. Sedan fortsatte vi i rask takt med 2008 Campredon, 2005 Les Boissières, 2006 Le Merle Aux Alouettes och 2005 L'Esprit de Font Caude. Chabanons traditionella Coteaux du Languedoc-viner, Campredon och L'Esprit har jag ju läst mycket gott om, och de motsvarade mycket väl förväntningarna. Campredon går utmärkt att dricka nu, medan jag gärna sparar L'Esprit ytterligare några år i källaren. Les Boissières består av 90% Grenache, och den var faktiskt inte riktigt i min smak. Den kändes helt enkelt tunn i jämförelse med de andra vinerna. De två Merle-vinerna, gjorda på 100% Merlot var dock en mycket trevlig överraskning, som jag gillade minst lika mycket som de mer traditionella Languedoc-blandningarna.

Normalt brukar jag koncentrera mig på de röda vinerna, men vi blev övertalade att även prova det torra vita 2005 Trélans, gjord på en blandning av 55% Vermentino och 45% Chenin Blanc, samt dessertvinet Le Villard, gjord på 100% sent skördade Chenin Blanc-druvor. Trélans var ett mäktigt och mycket speciellt vitt vin, med stor komplexitet, både i doft och smak. Trevligt att få prova, men jag lägger nog hellre pengarna på några fler flaskor Campredon. Le Villard kunde jag däremot inte motstå. Ett fylligt, lagom sött dessertvin, med en tydlig oxiderad ton. Den uppstår under ekfatslagringen, då faten inte fylls helt, utan lite luft lämnas kvar för att få denna effekt. Gott var det hur som helst.

När det var dags att betala för inköpen visade det sig att kreditkortsläsaren fanns i andra byggnaden, "le cave", så då fick jag också en lite snabb guidning där. Skinande ren och modern utrustning överallt. Här lämnas inget åt slumpen. Alain Chabanon är ju också en mycket hängiven miljövän, och har odlat helt biologiskt i alla år. Det var verkligen trevligt att få besöka anläggningen, med ett mycket hjärtligt och personligt mottagande. De inköpta vinerna blir också en av denna semesters bästa souvenirer.

2 kommentarer:

Micke sa...

Hej Putte
Det låter som om ni har haft en fantastisk semester. Jag har följt med dig på dina resor genom din blogg och gillar ditt sätt att skriva. Väldigt målande beskrivet.
Jag har själv på senaste året börja upptäcka Languedoc och dess skatter. En spännande del av Frankrike som jag tror blir riktigt hypade i framtiden.
Kämpa på.
VH
Micke

Putte sa...

Tack Micke!
Det är alltid lika trevligt att upptäcka att någon både läser och dessutom uppskattar det man skriver.

Jag har tidigare varit helt såld på Bourgogne, men nu vet i tusan om inte Languedoc är den nya favoriten. Här finns fantastiskt spännande viner till fortfarande överkomliga priser, och mycket att göra och se för hela familjen. Vi återvänder, den saken är säker!