onsdag 7 juli 2010

Kunglig bourgogne

Den 15 juni släpptes 2002 Louis Jadot Pommard Les Epenot Premier Cru i Systembolagets så kallade vinkällarbutiker. Detta är också det vin som kungen bjöd på under en ganska uppmärksammad bröllopsmiddag nyligen. Då blir man ju lite nyfiken, och vill gärna ha tag på åtminstone en flaska med kunglig glans. Sagt och gjort, jag surfar ut på Systembolagets hemsida, och ser till min glädje att det finns 35 flaskor kvar i Malmö, och 7 i Göteborg. Däremot så är det slutsålt på Regeringsgatan. Nästa morgon stegar jag in på mitt lokala bolag för att beställa upp en av dyrgriparna från t.ex. överflödet i Malmö. Döm då om min förvåning när jag får beskedet att dessa viner endast får säljas i vinkällarbutik, och kan därmed inte beställas till ett vanligt systembolag. Vilket larv! Så kan man väl inte agera som monopolist? Det innebär ju att man måste bo i någon av storstadsregionerna för att få tillgång till det statliga monopolets verkliga dyrgripar, i den så kallade T7-kategorin. Jag trodde i min enfald att allt gick att beställa till vilken butik som helst.

Men skam den som ger sig. Efter rådslag med personalen, som blev utsatta för min upprördhet, så lade vi en beställning direkt mot importören istället, för det gick an. Dessutom lyckades det, för några dagar senare fick jag ett SMS som aviserade flaskans ankomst. Denna kommer nu att avnjutas någon gång i höst till en måltid som kräver det där lite rojalistiskt extra.

Finare Vinare har givetvis redan hunnit prova hos importören, och det verkar ju onekligen som om kungen har god smak när det gäller viner.

Inga kommentarer: