lördag 25 september 2010

René Muré Signature Gentil

I Räknetrissens pålitliga sammanställningar av Systembolagets nyhetsflöde, hos bloggkollegan Billigt Vin, dök ett Alsace-vin upp överst på september-listan. När det dessutom kostade under hundralappen så var det inte mycket att tveka om. Detta måste provas!

2009 René Muré Signature Gentil är ett blandvin. Jag har nu fått lära mig att beteckningen Gentil eller Gentile i Alsace helt enkelt betyder att vinet är gjort på två eller flera druvsorter, och här har vi en riktig cocktail. Blandningen består av 25% Sylvaner, 25% Gewürztraminer, 24% Pinot Blanc, 16% Riesling och 10% Pinot Gris.

Doften är lovande, med lite päron och grapefrukt. Jag blir dock besviken efter första klunken. Fruktkaraktären är lite dämpad, och det är nästan som om alla de olika druvorna har neutraliserat varandra. Inget sticker ut, utan detta blir ganska slätstruket, om än fullt drickbart. Kul att ha provat, men vill jag dricka Alsace-vin så kommer jag nog att fortsätta att hålla mig till en druva i taget.

1 kommentar:

Alexander sa...

Hej, tack för ditt inlägg och tack för varningen, jag kommer då att hålla mig till min Riesling från Alsace, de hade dessutom en bra skörd i år i Alsace, det ger hopp.

Jag upptäckte nyligen att de har René Muré här: René Muré Ruli Vins.

Kanske kommer jag ändå att prova vinet :-)