söndag 21 november 2010

En söndagseftermiddag i Rheingau, del 1

Hur skall man spendera en helt ledig söndag i Tyskland? På vinutflykt givetvis! Direkt efter frukost började jag köra söderut i rena Lützen-dimman. Tack vare bra bil och en Autobahn utan tung trafik var jag ändå framme i Rüdesheim lagom till lunch.

Första anhalten blev favoriten Georg Breuer. Jag har nu druckit upp alla mina Terra Montosa, så huvudsyftet var att fylla på det förrådet. Jag fick provsmaka både 2007 och 2008. 2007:an är ju en redan en favorit, men till min förvåning tyckte jag faktiskt att 2008:an var ännu bättre. Mer mineralton, och en härligt knivskarp syra som nästan fick 2007 att kännas jolmig i jämförelse. Vid tidigare besök hos Breuer i Rüdesheim så har dyrgriparna redan varit slutsålda, men idag fanns faktiskt både Roseneck, Rottland och Nonnenberg på hyllorna. Jag struntade i Nonnenberg men de två R:en fick följa med hem.

Efter Breuer-besöket tog jag en rask promenad upp bland vinplanteringarna bakom byn. Det var en så fantastisk utsikt över hela Rhen-dalen, och en verkligt stimulerande miljö för en vinentusiast, så jag fortsatte vandringen hela vägen upp till toppen av Berg Rottland, av bara farten. Breuers Rottland-rankor hittade jag också. Det enda som saknades var faktiskt solen, men man skall väl inte ha för höga förväntningar på den detaljen en sen novemberdag.

Inga kommentarer: