torsdag 11 november 2010

Vininköp på Kiel-färjan

Taxfree-butiker i allmänhet brukar vara ganska hemska shoppingupplevelser. Där blev jag faktiskt lite positivt överraskad av Stena Lines butik ombord på färjan mellan Göteborg och Kiel. De hade ett litet, men ganska gott utbud av vin, bland allt godis och sprit. Men det bästa var en vinbar mitt i butiken, där man för en ringa peng kunde provsmaka ett 10-tal viner ur sortimentet. Man kunde också prova ett stort antal single malt whiskys, om man nu vore lagd åt det hållet.

Jag höll mig till vinerna, och fastnade för ett Alsacevin, gjort på biologiskt odlade druvor, nämligen 2009 Domaine Fernand Engel Pinot Gris Reserve. Blommig doft, med lite tropiska frukter och viss kärvhet i avslutningen. Vinunic importerar, och man hittar detta vin i beställnings-sortimentet för 129 kr. På färjan var det någon tia billigare.

Jag plockade också med mig några flaskor av 2007 Terreno Chianti Riserva. Den svensk-ägda vingården har ju figurerat i Systembolagets sortiment länge, men Riservan måste man ändå bege sig till beställningssortimentet för att hitta. Där kostar den 139 kr. Nu får vi se om dessa flaskor konsumeras under Tysklandsvistelsen, eller om jag får med mig något hem.

Inga kommentarer: