söndag 6 februari 2011

Crozes Hermitage Les Launes


Under helgen har jag varit drabbad av en riktig dunderförkylning, så vin har egentligen varit ganska bortkastat på mig. Jag fick dock kravla mig upp ur sjuksängen och göra hustrun sällskap vid middagsbordet, och då serverades den ädla drycken ändå. Valet föll på 2007 Crozes Hermitage Les Launes. Trots att smak och framför allt doftförmågan var klart nedsatt så uppfattade jag ändå vinet som smakrikt, lite kryddigt, med mörka bär och väl balanserade tanniner. Det här är definitivt ett vin att ta till när man vill ha något stabilt, pålitligt med mycket smak. Det lever lite undanskymt på systembolagshyllorna för 139 kr, men jag tycker mig ganska ofta se det på restaurangers vinlistor. Det är i bägge sammanhangen värt pengarna.

Inga kommentarer: