söndag 20 februari 2011

Mera tjeckiskt vin

"When it rains, it pours" som engelsmännen säger. För några veckor sedan hade jag aldrig smakat ett vin från Tjeckien, och nu är jag faktiskt inne på min andra flaska. Jag har en kollega som är född och uppvuxen i det forna Tjeckoslovakien. Hon känner till mitt vinintresse, och efter ett beök i sina gamla hemtrakter kom hon tillbaka med två flaskor till mig, en tjeckisk och en slovakisk faktiskt. Det slovakiska är en Cabernet Sauvignon från 2009, så den sparar jag lite. Det tjeckiska vinet har några fler år på nacken, och borde vara redo att dricka, så det får bli sällskapet till fredagkvällens thai.

Vinet heter enligt etiketten 2003 Svatovavrinecke Pozdni sber Barrique. Min kunskap i det tjeckiska språket är tämligen obefintlig, så det krävs en hel del research på nätet för att tolka detta. Svatovavrinecke visar sig vara det tjeckiska namnet för druvan Saint Laurent, pozdni sber betyder sen skörd, och barrique bör ju tyda på viss eklagring. Själva producenten för en mycket undanskymd tillvaro på etiketten men jag lyckas till slut lista ut att Ceske vinarstvi Chramce står för ursprunget. De finns t.o.m. på internet, www.ceske-vinarstvi.cz, och då får man dessutom den engelska översättningen av etiketten med en gång.

Vinet är ganska charmigt med vissa vaniljdofter från fatlagringen, lite höstlöv och mörka bär. I munnen ganska syrligt, men hyggliga tanniner som stagar upp lite i bakgrunden. Det fungerade faktiskt förvånansvärt bra till den asiatiska maten. Tjeckien är på frammarsch.

Inga kommentarer: