söndag 27 mars 2011

Källar-rensning

Under helgen har jag ägnat mig åt en liten försiktig rensning, genom att söka reda på de udda flaskorna som har blivit bortglömda i källarskrubbens hyllor. Till fredagsmyset hittade jag 2007 Trapiche Finca Las Palmas Cellar Selection från Mendoza i Argentina. Druvblandningen domineras av malbec, men har även ett ganska stort inslag av cabernet sauvignon. När jag sticker näsan i glaset dominerar plommon. Detta går även igen i smaken med lite fat-vanilj på toppen, och ganska väl balanserade tanniner. Ett helt OK fredagsvin till en köttbit, men inte något jag kommer att springa benen av mig för att köpa igen. Denna flaska inhandlades på Systemet hösten 2009, men nu finns årgång 2008 att tillgå i det tillfälliga sortimentet för 125 kr.

Argentinaren följes under lördagen upp med en flaska 2005 Fairview Pinotage från Sydafrika. Jag dricker ganska sällan sydafrikanska viner, men pinotage kan vara trevliga, särskilt om de får vila några år i källaren. Fairview uppvisar vissa likheter med fredagsvinet, då frukten även här domineras av plommon. Dessa frukter känns dock lite saftigare och mognare, med väl avrundade tanniner i bakgrunden. Sydafrika slår Argentina klart denna helg. Fairview Pinotage finns i det ordinarie sortimentet för 109 kr, och nu är det årgång 2008 som erbjuds.

Inga kommentarer: