söndag 6 mars 2011

Sportlovsviner

Nu har vi tillbringat en härlig sportlovsvecka i norska Trysil, med skidåkning från morgon till kväll. Någon internet-uppkoppling tog vi inte med oss, men väl ett förråd av intressanta viner. Här kommer en snabb uppsummering av vad vi avnjutit under veckan, i vår egen version av afterski.

Vi inledde veckan med 2007 Mas de Chimères L'Hérétique till en fantastiskt god kycklinggryta. Detta Languedoc-vin är faktiskt gjort på druvorna cabernet sauvignon och merlot, vilket ju är lite av en hädelse i detta område, och därav namnet på vinet. Mörk ung frukt med ganska snälla tanniner. Ett vin som rönte allmän uppskattning. Allt jag druckit från Mas de Chimères är bra!

Till en mustig chili con carne drack vi australiensiskt. 2004 Best Shiraz är en leverans från Australian Wine Club för något år sedan. Jag har gillat de flesta viner från dem, men här blev jag lite besviken. Det var en rejäl fruktbomb utan större finess, och definitivt på den syltiga sidan. Förvisso lättdrucken, och den uppskattades av andra i sällskapet, men jag tror att mina smakpreferenser har utvecklats en del. Jag har nog skämt bort mig själv med mer nyanserade och intressanta viner på sistone, och då faller detta vin ganska platt.

En kväll var vi hela sex vuxna kring middagsbordet, och då lyxade vi även till det med en liten aperitif. Jag serverade en väl kyld Mas Rouge Muscat de Mireval före maten, och detta både söta och en aning syrliga vin föll alla i smaken, efter den initiala förvåningen. Sedan blev det fiskgryta, och till detta drack vi Peter Jakob Kühns 2009 Jacobus, en god riesling från Rheingau, som tidigare recenserats här på bloggen. Den smakade utmärkt även denna gång.

Mot slutet av veckan blev det även en flaska av Bonny Doons 2003 Le Cigar Volant. Detta är en gammal favorit, som efter åtta år på flaska verkligen blommat ut. Det var veckans bästa vin, om än i viss konkurrens med Mas de Chimères. Jag gjorde inga smaknoteringar, men det var helt enkelt ett väl balanserat vin med fin mörk frukt. Jag längtar redan till nästa skidresa.

Inga kommentarer: