torsdag 2 juni 2011

Första båtturen, med vin

Nu är det efterlängtad långhelg, och äntligen tid för en rejäl båttur ut i skärgården. Jag hade räknat med att få med mig hela familjen, eller åtminstone alla grabbarna, men det är tyvärr bara 7-åringen som visar någon riktig entusiasm. Det slutar med att enbart junior och jag beger oss av med vällastad båt. Efter lite åkande hittar vi en väl skyddad vik intill Nämdöfjärden, och ankrar upp. Sedan slår vi upp tältet, och får igång en härlig lägereld, där det grillas både korv och marshmallows. Efter upptäcksfärd på ön, mycket klättring i träd och lite fiske, så somnar junior som en stock i tältet.

Själv sitter jag ånyo vid lägerelden, och blickar ut över en spegelblank vattenyta, lyssnar på fåglarna, och sippar på min vinare. Idag blev det en halvflaska av 2004 CVNE Imperial Reserva från Rioja. Det smakar riktigt gott, t.o.m. i plastmugg. Det finns rikligt med syrliga körsbär, uppbackat av lite vanilj från ekfaten, och sedan en ganska kärv avslutning med viss beska. Life is good!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra halvor är alltid intressant! Var finns denna, SB eller fria världen?

Putte sa...

Ja, visst är det bra att ha några justa halvor på lut. Den här kommer från den fria världen, inhandlad på en bakgata i Barcelona. På SB har de Masi Costasera Amarone på halvflaska. Det är ett smakrikt och bra vin som funkar utmärkt ute i den friska naturen. Jag har släpat med dessa halvflaskor både till fjälltoppar och skärgårdsöar.