lördag 16 juli 2011

Cakebread Sauvignon Blanc

Dagen efter vår hummerfest hade vi fortfarande två stora nykokta djur kvar i kylen. Det fick helt enkelt bli hummer två dagar i rad. Jag hackade upp hummerköttet, och blandade det med scharlottenlök, champinjoner, konjak, lite vitt vin, creme fraiche och kryddor. Sedan lade jag tillbaka hummerröran i skalen, vräkte på rikligt med ost, och in i ugnen för lite snabb gratinering. Resultatet var om möjligt ännu godare än föregående kväll.

Champagnen var dock slut, så vi fick korka upp ett icke mousserande vitt vin. Det blev 2009 Cakebread Cellars Sauvignon Blanc från Napa Valley. Cakebread är ett riktigt prestigemärke, och deras Cabernet Sauvignon går på ca. $85. Detta vita var dock lite humanare prissatt men kostade ändå $30. För det priset måste jag säga att jag blev lite besviken. Vinet kändes helt enkelt platt. Frukten ville aldrig blomma ut, och det fanns ingen spänst i syran. Detta kommer jag inte att köpa igen. Som tur var så smakade hummern så gott att det överskuggade eventuella brister i vinvalet.

www.cakebread.com

Inga kommentarer: