torsdag 29 december 2011

Macrostie Chardonnay

Framåt annandagen är man hjärtligt trött på resterna från julbordet, och längtar efter något annat. Jag upptäckte att en av våra lokala mataffärer hade tjuvstartat med nyårserbjudanden och annonserade ett riktigt bra pris på hummer. Jag åkte dit och fick tag på några fina, färska, nykokta kanadensiska läckerheter. Bort med julmaten och in med konjaksgratinerad hummer alltså.

Till detta dricker vi en gammal favorit från semesterfirandet i Pensacola i somras, nämligen 2008 Macrostie Chardonnay med druvor bördiga från Sonoma Coast. Den är ekfatslagrad, och visst kommer det lite vaniljtoner, men det finns en fin fräschör och krispig syra som balanserar eken fint, och det blir aldrig inställsamt smörigt. Frukten består mest av gröna äpplen, med viss citrus på toppen. Jag gillade detta vin mycket i somras, och det har definitivt inte blivit sämre på ett halvår. Jag önskar att jag hade fler flaskor.

Inga kommentarer: