lördag 10 december 2011

Nobel-viner 2011

När man nu sitter framför TV:n och tittar på Nobel-banketten, så blir åtminstone jag nyfiken på vad de har i glasen. Som tur är så finns det en rykande färsk pressrelease på Nobel-hemsidan, som bringar klarhet i frågan.

Förrätten som är hummer med picklade vintergrönsaker och jordärtskockspuré, avnjuts med bästa bubbel: Champagne Fourny Blanc de Blancs Premier Cru. Detta vin importeras av Nigab, och finns i beställningssortimentet för fyndpriset 249 kr.

Varmrätten är pärlhöna med Karl Johan-svamp och lingon. Till detta dricker gästerna 2008 Gary Farrell Pinot Noir från Russian River Valley i Kalifornien. Importör är Interbrands, och priset är 369 kr. Jag får tyvärr inte upp vinet i beställningssortimentet, så det kanske bara distribueras till restauranger, eller så är det helt enkelt slutsålt.

Efterrätten är mandarin- och vit chokladmousse. Dessertvinet är alltid populära 2010 Moscato D’Asti, La Caliera, Borgo Maragliano. Även detta vin importeras av Nigab, och kostar bara 99 kr i beställningssortimentet. Alkoholhalten är modesta 5%. Säkert en perfekt avslutning på middagen. När blir jag bjuden?


7 kommentarer:

Anonym sa...

Säker på att champagnen inte är 77390 för 339kr?

Putte sa...

Nigab har markerat 249 kronorsvinet som Nobelvin på sin hemsida, så jag tror att jag har prickat rätt. Onekligen ett bra pris, eller hur.

Putte sa...

Om man använder varunummer 77389 så kostar vinet bara 249 kr, men det är en non-vintage. 77390 är en årgångschampagne från 2004. Det är ingen årgång angiven i Nobels pressrelease, så jag tror faktiskt att det är det billigare vinet som gäller. Jag har redan beställt några flaskor.

Kalle Bengtsson sa...

Det är alldeles korrekt - champagnen på Nobelbanketten var Fourny Blanc de Blancs för 249 kronor i beställningssortimentet. Varunummer 77389. Hälsningar Kalle Bengtsson/Nigab

Karl Interbrands Sweden sa...

Gary Farrell, Pinot Noir 2008, 369:- går att beställa på närmaste Systembolag.

Putte sa...

Kalle & Karl! Kul att se att vinimportörerna är på alerten och läser vinbloggar. Tack för era båda klargöranden. Karl, jag har sökt både på Farrell och varunumret på Systembolagets hemsida, utan att få några träffar. Vad beror det på? Är detta ett s.k. dolt varunummer?

Karl Interbrands Sweden sa...

De kvarvarande flaskorna Gary Farell, Pinot Noir 2008 går via privatimport/ restaurang, det vi behöver göra är att gå till systembolaget och beställa vinet på plats alt. via deras hemsida där vi loggar in på mina sidor och skickar en privatimports förfrågan.
Följ länken nedan så beskriver dem hur det går till. https://www.systembolaget.se/Tjanster/Privatimport/