lördag 31 december 2011

Nyårsviner 2011

Findukning, en sprakande brasa, festklädda gäster, och febril aktivitet i köket. Nu skall det gamla året firas ut ordentligt. Vi börjar med löjromstoast, och det är äntligen dags att smaka Nobel-champagnen, NV Veuve Fourny & Fils Blanc de Blancs Premier Cru. Det är bara att konstatera att den lyckades leva upp till förväntningarna. Frisk, snustorr, med citrus och gröna äpplen. Helt enkelt en klassisk aperitif-champagne som sitter perfekt som inledning på kvällen.

Varmrätten är en helt fantastiskt hängmörad oxfilé, serverad med både hemlagad bearnaise och portvinssås, samt hasselbackspotatis. Min gode vän C är på plats, han med de dammiga flaskorna, och han har givetvis tagit med sig en dyrgrip. Vi dekanterar med andakt 1993 Hospices de Beaune Mazis-Chambertin Grand Cru, Cuvée Madeleine Collignon. Doften är helt förförande, med initialt lite läder, stall och höstlöv som sedan successivt ersätts av förvånansvärt pigg frukt i form av körsbär och jordgubbar. Väl i munnen så finns den fina frukten och en läskande syra kvar, men åldern har nästan helt trollat bort tanninerna. Det är en märklig upplevelse att dricka ett så komplext och smakrikt vin, utan minsta strävhet, men fortfarande med en härligt lång eftersmak.

Efter C:s bidrag så ville ju inte jag vara sämre, så jag lyckades leta fram 2002 Hospices de Beaune Pommard, Cuvée Billardet. Denna relativa ungdom uppvisade en betydligt mindre komplex doft, för här kommer de röda bären direkt, främst i form av jordgubbar och hallon. I munnen är det en härlig balans av de röda bären, syra och en lite tanniner som ger stadga, längd och fyllighet. Doften kan inte match det mer spännande äldre vinet, men smakupplevelsen är faktiskt bättre. Detta var ett av de bästa Pommard-viner som jag har druckit. Bourgogne när den är som bäst är helt enkelt oslagbar.

Till dessert får vi avnjuta en smäktande len crème brulée. Ledsagande dryck är Moscatel de Setubal, ett starkvin från Portugal, som perfekt matchar den knäckiga smaken från det smälta sockertäcket. Denna smakkombination lärde jag mig att uppskatta vid ett besök på den anrika krogen och ostbutiken 28+ i Göteborg för många år sedan, och den håller än.

GOTT NYTT VINÅR!

3 kommentarer:

Ellinor sa...

Hej Putte!
Du verkar vara en person som har stor koll på vin världen, vilket jag inte har. Och nu tänkte jag ställa en fråga, som jag hoppas att du kanske kan hjälpa mig med. Har varit på systembolaget en gång och blivit dumförklarad, så det kanske jag blir nu med :)
Min svåger och svägerska gifte sig 2011, dom har redan allt som man kan behöva, så därför kom jag på den briljanta id'en om att köpa en flaska champangne eller rödvin från år 2011 som dom sedan kan lagra i 10 år, för att kunna skåla i den dagen dom firar sin 10:e bröllopsdag.
Nu till problemet, det finns ju inga viner än från 2011.
Så jag undrar om du vet ifall man kan boka upp något och sedan kanske ge något gåvobevis eller likande. Eller om du vet när det dyker upp några bra viner som man kan lagra själv ifrån 2011. Du kanske rentav vet vart man kan vända sig, för jag känner mig ganska bortkommen. Tack på förhand! Mvh Ellinor
Skickar med min mail ifall du hellre vill svara där.
Ellenzackrisson@hotmail.com

Putte sa...

Hej Ellinor! Det var väl en utmärkt idé att ge bort ett fint årgångsvin i bröllopspresent. Som du redan själv har märkt så är det tyvärr lite leveranstid på årgång 2011. Årgångschampagne lagras flera år på flaska innan de släpps på marknaden, så du kan tyvärr få vänta 4-5 år innan 2011:or dyker upp på Systemet. Det är tyvärr lika illa med bra lagringsbara rödviner. De lagras ofta flera år på ekfat innan buteljering, så även här dröjer det 3-4 år innan de kommer ut i butik. Jag skulle köpa en bra årgångschampagne nu, t.ex. 2005 Palmer, och ge bort den nu med instruktioner att spara till den 5-åriga bröllopsdagen. Sedan tillverkar du ett eget "presentkort" med utlovad framtida leverans av årgång 2011, att njuta på den 10-åriga bröllopsdagen. Sedan är det bara att bevaka utbudet på Systemet några år framöver, och slå till när en bra 2011:a dyker upp. Bor du nära Stockholm, Göteborg eller Malmö så skulle jag satsa på ett besök i de speciella vinkällarbutikerna som finns där. Den systempersonalen brukar vara både hjälpsamma och kunniga, och dumförklarar aldrig någon. Lycka till!

Anonym sa...

Jag bor faktiskt i göteborg och var inne i nordstans butiken, där jag blev lite dumförklarad.. Antar att jag träffade fel person. Tack för hjälpen iallafall. Får se hur vi ska gå tillväga, kanske går på din linje. Tack snälla igen!