fredag 3 februari 2012

Besök hos Berry Bros & Rudd

Resandet fortsätter, och nu har det blivit några dagar i London. En eftermiddag blev det faktiskt tid för lite shopping, och jag gav mig med raska steg av från hotellet till St James. I dessa anrika kvarter ligger Berry Bros & Rudd, vinhandlare sedan 1698. Vad som är ännu mer anmärkningsvärt är att de fortfarande håller till i samma lokaler, och ägs och drivs av samma familj. Snacka om att bevara traditioner!

När man stiger in genom dörren möts man av knarrande trägolv, lågt i tak, lite murrig belysning och expediter som står vid träpulpeter som mycket väl kan vara original från 1698. På pulpeterna stor dock moderna datorer och kreditkortsterminaler, och det tar bara några sekunder att få svar på om en viss flaska finns i lager. Ett urval av viner är på display i tre små rum, men det verkliga lagret ligger en trappa ner, dit endast expediterna har tillträde. Därför är det bra att ta en titt på den utmärkta hemsida, www.bbr.com, innan det fysiska besöket, så att man har lite koll på vad som döljer sig i källarplanet.

Servicen är givetvis mycket artig och kunnig. Jag lyckas lägga vantarna på ett av mina absoluta favoritviner, årgång 2007 av Yarra Yering Dry Red #1. Detta kultvin från Australien är normalt svårt att få tag på, så jag var mycket nöjd, trots att det kostade en slant. Jag fastnade också för en 2007 Volnay från Domaine Michel Lafarge, samt några halvflaskor av Berry Bros & Rudds egen härtappade Bourgogne. Vid utcheckningen blev jag genast inlagd i kundregistret, och bara några minuter efter besöket fick jag ett e-mail med inloggning till min egen sida på bbr.com, där all min köphistorik lagras. Vilken underbar kombination av stolta traditioner och modern CRM-marknadsföring. Jag kommer att besöka både hemsida och butik igen.


3 kommentarer:

Red Scream sa...

Ah, BBR! Där har jag också varit och fingat på allt. Men nu är det några år sedan... ser ut som du haft en trevlig resa! :-) /Ulf

Putte sa...

Hej Ulf! Jo, det var riktigt trevligt. Jag stiftade bekantskap med BBR på den tiden då de hade en taxfree-filial på Heathrow, men detta var faktiskt första besöket i huvudbutiken. Vi ses på lördag.

Red Scream sa...

Det gör vi! :-)