lördag 4 februari 2012

Ny vinlitteratur

Ni är väl trötta på att höra om mitt London besök vid det här laget, men det blev faktiskt också en avstickare till en bokhandel på Piccadilly vid namn Hatchard's, som jag bör berätta om. De är inte fullt lika gamla som Berry Bros & Rudd, men butiken har funnits sedan 1797, och de är minsann också kunglig hovleverantör av böcker till Drottningen.

En våning upp samsades kokböcker med populärhistoriska böcker, men jag hittade även en intressant sektion hyllor tillägnade litteratur om drycker. Jag fastnade genast för en helt makalös bok som heter Real Men Drink Port av Ben Howkins. Författaren är synnerligen kunnig i ämnet, och skriver på ett minst sagt underhållande sätt. Han är dock en fullkomligt stockkonservativ, nationalistisk britt, så man får nästan intrycket att man bör vara född på de brittiska öarna för att över huvudtaget var kvalificerad att uppskatta portvin till fullo. Titeln skall nog egentligen uttolkas "Real British Gentlemen Drink Port". Om man låtsas vara engelsman för ett ögonblick så blir dock läsningen desto mer givande. Anglofiler kommer att njuta av alla portvinsanekdoter med ett porträttgalleri som sträcker sig från Lord Nelson till the Queen Mother.

Jag fick också med en bok med titeln A Vineyard in My Glass av Gerald Asher. Han är mångårig och uppskattad vinredaktör på tidskriften Gourmet. Boken består av en samling vin-essäer, vissa av dem tidigare publicerade i Gourmet, med ett geografiskt tema kring världens vinregioner, och begreppet terroir som en röd tråd. Mer än halva boken ägnas åt klassiska regioner i Frankrike, men det finns också nedslag i några andra europeiska länder, och den avslutande fjärdedelen ägnas åt Kalifornien. Jag har inte hunnit kasta mig över denna bok ännu, men den ser ut att kunna ge en kommande trevlig läsupplevelse.

Inga kommentarer: